چگونه فرآیند جستجوی شغل را راحت‌تر کنیم؟

اگر قرار باشد لیستی از کارهایی که واقعا دوست داریم، بنویسیم، جستجوی شغل هیچ وقت در این لیست قرار نخواهد گرفت. درحالی که تعداد زیادی از انسان ها از شغلی که انجام میدهند لذت می برند، اما هیچ کس از جستجوی شغل لذت نمی‌برد.

واقعیت این است که فرآیند جستجوی شغل با دشواری‌های مختلفی همراه است. اگر با این دشواری‌ها آشنا شوید و بتوانید آن‌ها را کنترل کنید، می‌توانید این فرآیند را برای خودتان راحت‌تر کرده و به نتایج مناسب‌تر و متعاقب آن به شغل بهتری دست بیابید. در این راستا در ادامه به معرفی این دشواری‌ها و راهکارهای مقابله با آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- دشواری در شروع جستجوی شغل

لحظه‌ای که می‌فهمید باید در جستجوی شغل باشید، چه غیر منتظره باشد، چه خودتان تصمیم گرفته باشید، یکی از لحظات سخت و دشوار زندگی است. هنوز نمی‌دانید چه چیزی در انتظار شماست و این موضوع دلهره‌آور است. انگار که سفری را شروع کرده‌اید که نمی‌دانید چقدر طول می‌کشد و به کجا خواهد انجامید. اما این موضوع هنگامی که شما بتوانید کنترل موقعیت را به دست بگیرید و برای آن برنامه بریزید، حل خواهد شد.

قبل از هر چیزی بپذیرید که احساس نگرانی شما طبیعی است. همه انسان‌های که در موقعیت شما قرار دارند دارای احساسات مشابهی هستند. به یاد داشته باشید که این دوره می‌تواند زمانی برای خودشناسی بیشتر و در نتیجه رشد فردی و حرفه‌ای باشد.

مرحله مهم بعدی این است که بر مبنای نوع کاری که به دنبال آن هستید حتما سعی کنید برنامه ریزی داشته باشید و با نقشه جلو بروید.

۲- دشواری نوشتن رزومه

اگر از ۱۰۰ نفر از اطرافیانتان بخواهید ۵ کاری که دوست دارند انجام بدهند را نام ببرند، به احتمال خیلی زیاد نوشتن رزومه اصلا در انتخاب‌های آ‌ن‌ها وجود ندارد. اما این فرآیند آنقدرها هم که ما فکر می‌کنیم، دشوار نیست به شرطی که قبل از هرچیز بفهمیم قرار نیست زندگی نامه خودمان را بنویسیم یا شغل فعلی یا قبلی خود را توصیف کنیم. اما شیوه درست چیست؟

در اولین قدم درباره کارهایی که در شغل فعلی یا شغل‌های قبلی انجام داده‌اید و به آن‌ها افتخار می‌کنید خوب فکر کنید. آن‌ها را یادداشت کنید. اگر اولین بار است که به دنبال کار می گردید نگران نباشید و به سراغ قدم بعدی بروید.

در قدم دوم به توانایی‌هایتان فکر کنید، سعی کنید توانا‌یی‌های مختلف را پوشش بدهید شامل توانایی‌های استفاده از نرم افزارهای مختلف کامپیوتری، آشنایی با زبان‌های مختلف ، حتی می‌توانید توانایی‌های رفتاری را هم بنویسید مثلا توانایی برقراری ارتباط یا توانایی مدیریت زمان. در ادامه درباره تحصیلات‌تان و گواهی نامه‌های که دارید توضیح بدهید حتی اگر کارهایی داوطلبانه هم انجام داده‌اید می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید.

برای ایجاد آسان یک رزومه کاری حرفه ای از رزومه های آماده ی سایت رزومه-فا استفاده کنید.

۳- دشواری مصاحبه شغلی

جلسه مصاحبه همیشه یکی از سخت‌ترین مراحل در فرآیند جستجوی کار است. اگر به چند نکته توجه کنید می‌توانید این جلسه را برای خودتان راحت‌تر کنید. به یاد داشته باشید لازم نیست جواب سوالات را از قبل بدانید، سعی کنید با مصاحبه‌گر وارد مکالمه شوید. اگر جای سوالی را نفهمیدید یا جواب سوالی را بلد نبودید بخواهید برای شما مساله را بیشتر روشن کند. از این کار هراسی نداشته باشید، بالاخره مصاحبه‌گر هم مثل شما انسان است و شاید مساله را نامفهوم مطرح کرده باشد. دست آخر شما در جلسه مصاحبه شرکت کرده‌اید نه جلسه بازجوی. این کار به شما کمک می‌کند هم بتوانید راحت‌تر باشید هم به مصاحبه شونده نشان می‌دهد که با انسان اهل‌ گفتگو و فعالی رو به رو است و می تواند روی شما حساب کند.

۴- دشواری رد شدن

ممکن است در فرآیند جستجوی کار بارها به شما گفته شود: متاسفیم نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم. رد شدن همیشه دردناک است مخصوصا اگر به گرفتن شغلی امیدوار باشید و معتقد باشید می‌توانید در آن زمینه عالی باشید.

دقت کنید، شما هیچ وقت واقعا نمی‌دانید با چه کسی مواجه هستید یا چه ارزش‌های برای آنها مهم است، پس اگر در جلسه مصاحبه‌ای رد شدید زیاد نگران نباشید. آنچه که مهم است این است که بعد از جلسه مصاحبه سعی کنید کل فرآیند مصاحبه را به یاد بیاورید و اگر اشتباهاتی داشتید به خاطر بسپارید. این کار را می‌توانید با تعریف جلسه مصاحبه برای یک فرد متخصص یا حتی یک دوست انجام بدهید. این کار به شما کمک می‌کند که اگر اشتباهاتی داشتید و خودتان نمی‌دانستید، برای شما این اشتباهات روشن شود.

۵- دشواری عدم اعتماد به نفس

وقتی شما خودتان را کم ارزش بدانید، غیر منطقی خواهد بود اگر انتظار داشته باشید مصاحبه‌گر شما را با ارزش بداند. مواظب باشید؛ چون امکان دارد در فرآیند جستجوی کار شما با سختی‌های زیادی مواجه شده باشید و این سختی‌ها شما را نسبت به خودتان بدبین کرده باشد. همیشه اتفاق های خوب زمانی می‌افتد که انتظار نداریم. پس همیشه در مورد خودتان مثبت فکر کنید و مطمئن باشید خوشبختی همین نزدیکی است.