استفاده از نمونه رزومه افراد موفق برای ساخت رزومه کاری حرفه‌ای

کارفرمایان پس از فراخوان استخدام با ده‌ها رزومه کاری مواجه می‌شوند که از این میان، تنها تعداد معدودی از فرستندگان رزومه‌ها، موفق به اخذ وقت مصاحبه خواهند شد. یک کارفرما چگونه تنها با نگاه به یک سند تصمیم به رد یا تایید درخواست یک شخص می‌کند در حالی که شاید او را به صورت حضوری ملاقات نکرده است؟ چگونه می‌توان یک رزومه کاری حرفه‌ای برای استخدام شدن نوشت؟ ترفند تحقق این مسئله، الهام‌گیری و استفاده از نمونه رزومه افراد موفق است اما استفاده از روزمه دیگران به سادگی کپی کردن نیست و باید یاد گرفت که در عین جذب ایده‌های جدید، روزمه تکراری تحویل کارفرما داده نشود.

چرا باید از نمونه رزومه افراد موفق برای ساخت رزومه کاری خود الهام بگیریم؟
حتی نویسندگان متخصص هم رزومه دیگران را در سند سفید نمی‌نویسند و این افراد از نمونه‌های موجود استفاده می‌کنند. در حالی که رزومه هر فرد باید با استفاده از عناصر خاص، منحصر به فرد به نظر رسد اما پیروی نکردن از ساختارهای موجود موجب گنگ بودن زبان تبلیغاتی آن خواهد بود. به خصوص اگر قصد نوشتن رزومه بدون کمک دیگران را دارید بهتر است نگاهی به نمونه رزومه افراد موفق در حیطه خود بیاندازید.

سه منبع برای الهام ‌گیری در ساخت رزومه وجود دارد: قالب‌های‎ رزومه، رزومه‌های پیش‌فرض ساخته شده توسط شرکت‌ها (برای راهنمایی کارجویان) و نمونه رزومه‌های آماده از دیگر افراد بهترین منبع برای الگو گرفتن هستند. می‌توان از قالب‌های رزومه برای الهام گیری در طراحی، رزومه پیش‌فرض شرکت‌ها برای آشنایی با ضوابط و رزومه‌های افراد برای درک گرایش‌های اکنون محیط کاری و خلاقیت‌های موجود بهره گرفت.

الهام‌گیری نه کپی برداری؛ نکات و قوائد استفاده از رزومه دیگران
· بهتر است به فکر استفاده از عناصر رزومه‌های مرتبط با حیطه کاری خود باشید، شاید یک طراح وب علاقه‌مند به استفاده از عناصر فانتزی باشد در حالی که استفاده از این عناصر برای یک توسعه دهنده وب چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

· کارفرمایان این روزها به دنبال چه چیزی در کارمندان هستند؟ کدام نوشته‌ها و نکات موجب جلب توجه یک کارفرما شده است؟ بهتر است نقاط قوت و ضعف روزمه‌های نمونه را بررسی کنید.

· چه عناصری با وجود کم‌تر استفاده شدن اما تاثیر مفیدی دارند؟ علاوه بر داشته‌های نمونه‌های موفق، کمبودها یا موارد نادر هم الهام بخش در ساخت رزومه کاری حرفه‌ای هستند تا با ارائه یک عنصر منحصر به فرد بتوان نظر کارفرما را جلب کرد.

· این که یک شخص در رزومه خود از یک عنصر جذاب استفاده کرده به معنای صلاحیت شما در استفاده از آن نیست و باید توجه کنید عناصر دیگر رزومه‌ها، همگی باید از غربال انطباق با توانایی‌هایی که دارید عبور کنند.

بخش‌های قابل نمونه‌گیری برای ساخت رزومه کاری حرفه‌ای
نمای کامل سند رزومه – توجه داشته باشید که تمامی رزومه باید حداکثر در دو صفحه با ابعاد A4 ارائه شود. با توجه به میزان اطلاعات برای عرضه، در ابتدا تک یا دو صفحه بودن رزومه خود را مشخص کنید تا بر اساس آن به دنبال رزومه نمونه هم تراز باشید.

سربرگ رزومه – اولین بخشی که کارفرما با آن مواجه می‌شود، سربرگ حاوی سرتیتر، عنوان شغلی و خلاصه شخصی است. تمامی رزومه شما باید در این سه بخش کوتاه و تنها با طول چند کلمه خلاصه شود، بررسی کنید که همکاران دیگر، خود را با چه کلمه‌های کلیدی عنوان می‌کنند و کارفرمایان به دنبال چه کلیدواژه‌هایی هستند.

نام و عنوان‌ها – شاید ایده رزومه یکسان برای تمامی درخواست‌ها مناسب نباشد چرا که ممکن است با وجود اشتراک در حیطه کاری اما موقعیت‌ها متفاوت باشد، برای هر فراخوان استخدام به خوبی تقاضای کارفرما را بررسی کرده و مطابقت عناوین به کار رفته در رزومه خود را با گرایش‌های امروزی مناسب با آن موقعیت را بررسی کنید. بسیار پیش‌ می‌آید که کارفرما با یک نگاه اجمالی اقدام به رد یا تایید یک رزومه می‌کند، پس بدانید که فضای کمی برای معرفی خود دارید. برای جلب توجه او تنها به یک عنوان بسنده نکنید و از علایم نگارشی و طبقه‌بندی برای متفاوت ساختن رزومه خود استفاده کنید. البته یک بخش را برای بیان اطلاعات تکمیلی در نظر بگیرید و روزمه خود را مملو از فهرست‌های مرتب و عناوین وابسته نکنید.

سوابق کاری – امکان ترتیب سوابق کار بر اساس بازه زمانی یا با دسته‌بندی سمت‌ها وجود دارد. اگر در کارها با عناوین متعدد حضور داشته‌اید به مرتب کردن آن‌ها بر اساس تاریخ اکتفا نکنید و هر عنوان را در بخش مربوط به خود قرار دهید.

مهارت‌ها – توانایی‌های اولین موضوعی است که کارفرما صلاحیت شما را با آن می‌سنجد. با نگاه به مهارت‌های ذکر شده در نمونه رزومه دیگران دریابید که جریان کارگزینی امروزی چه کلیدواژه‌هایی را برجسته کرده است. فهرست کردن متوالی مهارت‌ها قانع کننده نیست و باید ابتدا در یک جمله خلاصه خود را تعریف، سپس مهارت‌های خود را به صورت فهرست درآورده و پس از آن، دستاوردهای برآمده از این مهارت‌ها را به نمایش بگذارید. سابقه آموزش، توسعه یا پژوهش یک مهارت، برگ برنده هر متقاضی در جلب نظر کارفرما است.

سوابق تحصیلی – در بسیاری از حیطه‌های کاری، سوابق کار از تحصیل مهم‌تر است از این رو بهتر است مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی خود را در کمی قبل از انتهای رزومه قرار دهید.

بخش علاقه‌مندی‌ها – حضور در سمینارها، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های توسعه، می‌تواند علاقه‌مند بودن شما به حیطه در حال فعالیت را نشان دهد. در کنار تحصیلات و مدارک، فهرستی از فعالیت‌های توسعه و آموزش جانبی را تهیه کنید.

معایب کپی‌برداری از نمونه رزومه‌های دیگر
استفاده از نمونه‌های روزمه کاری دیگران گرچه مشقت‌های ساخت رزومه را کاهش می‌دهد اما اگر به میزان بالایی به استفاده از عناصر دیگر رزومه‌ها وابسته باشید، این می‌تواند موجب ایجاد یک رزومه با بخش‌های ناهمگن شود به طوری که سلیقه بیان شما با نمای طراحی و ساختار موازی نباشد. هر کس داستان مخصوص به خود را دارد و برای هر داستان نیاز به یک جریان متناسب با ظرفیت روایت داریم، در صورتی که شرایط کاری شما نیازمند بیان متفاوت از یک رزومه ساده را دارد، بهتر است مطمئن شوید که رزومه منبع موجب محدود شدن اختیارات روایت‌گری و تداوم گفتمان آن نمی‌شود. با توجه به تغییرات زندگی، یک رزومه نیاز به بروزرسانی مداوم دارد و اگر ساختار رزومه به طور کامل متعلق به شخص دیگر باشد، تغییر و بروزرسانی آن سخت خواهد بود.

برای داشتن رزومه ای کاملا حرفه ای و کارفرماپسند بگونه ای که کارفرمای مورد نظرتان را شگفت زده کنید که با دید مثبت و بسیار بالاتری به شما نگاه کند.

لازم است که از رزومه های آماده شده توسط افراد متبهر استفاده کنید، رزومه های آماده شده در سایت رزومه-فا را که از تمام جهات عالی و منحصر به فرد هستن را به شما پیشنهاد می دهیم.