چرا نوشتن علاقه‌مندی‌ها و فعالیت داوطلبانه در ساخت رزومه‌کاری ضروری است؟

همه افراد پس از پایان دوره تحصیلات خود یا در حین آن علاقه‌مندند تا هر چه سریع‌تر اقدام به یافتن شغل مورد علاقه خود کنند و از این طریق منبع درآمدی را برای خود فراهم کنند.

شاید اولین اقدامی که برای دسترسی به این هدف انجام دهید، مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف کاریابی و بررسی موقعیت‌های شغلی باشد که از طریق کارفرمایان ارائه شده است.

اگر این کار را انجام داده باشید قطعا می‌دانید که اغلب کارفرمایان تمایل ندارند بدون دریافت اطلاعات ضروری و مهم درباره سوابق کاری‌تان مسئولیت کار موردنظر را به شما بسپارند. اینجا درست همان موقعیتی است که پای رزومه کاری و رزومه نویسی به میان می‌آید.

قطعا این موضوع را می‌دانید که ارائه یک رزومه کاری مفید تاثیر چشمگیری در یافتن شغل دلخواهتان دارد بنابراین نوشتن رزومه اولین کاری است که باید برای این منظور انجام دهید.

معمولا هنگامی که کارفرمایان آگهی استخدام موردنظر خود را اعلام می‌کنند، در بازه زمانی کوتاهی با حجم انبوهی از رزومه‌های متنوع روبه‌رو می‌شوند. اما کارفرما تنها می‌تواند با توجه به سوابق ارائه شده از سوی کارجویان تعداد محدودی را از میان بهترین نمونه‌ها گلچین کند.

بنابراین از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که محتوای رزومه ارسالی شما شامل اطلاعات نامفهوم یا غیرمرتبط باشد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارفرما شما را در فهرست مصاحبه‌شونده‌ها قرار دهد.

قصد نداریم در ادامه این مطلب به نحوه نوشتن یک رزومه کاری مناسب بپردازیم بلکه می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا نوشتن علائق و فعالیت های داوطلبانه در نوشتن رزومه کاری ضروری است؟ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه نظر کارفرما را جلب کنیم؟
برای دستیابی به موفقیت در رقابت تنگاتنگ با سایر متقاضیان شغل مورنظر باید بتوانید رزومه‌ای را بنویسید که کارفرما با بررسی آن متقاعد شود که شما مناسب‌ترین گزینه برای موقعیت شغلی موردنظر هستید.

پرداختن به علاقه‌مندی‌ها و دستاوردها درست است یا نادرست؟
این قسمت جای بحث زیادی دارد. برخی از افراد بر این باورند از آنجایی که مدیران و مصاحبه‌کنندگان با در نظر گرفتن توانایی‌ها و مهارت‌های متقاضیان، فرد مناسب را انتخاب می‌کنند بنابراین ممکن است ارائه و تاکید بر خواسته‌ها و علایق شخصی شانس انتخاب را کاهش دهد.

علاوه بر این، این دسته از افراد معتقدند پرداختن به موضوعات کاربردی و تخصصی به جای تاکید بر مسایل شخصی شانس افراد برای قرار گرفتن در فهرست منتخب کارفرمایان را افزایش می‌دهد.

اما سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این طرز تفکر تا چه میزان قابل پیاده‌سازی است؟

کاملا طبیعی است که هر چه سن شما بیشتر باشد، سوابق حرفه‌ای که در رزومه کاری خود ارائه کرده‌اید اولویت بالاتری خواهند داشت و بر همین اساس نیز میزان اهمیت علاقه‌مندی‌ها ارزش کمتری پیدا می‌کنند. اما این موضوع دلیل موجهی برای حذف قسمت علاقه‌مندی‌ها از رزومه کاری شما نمی‌شود.

بهترین راهکار چیست؟
بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که علاقه‌مندی‌هایتان را به صورت خلاصه در یک فهرست ارائه کنید. در اولین قدم می‌توانید از سرگرمی‌های انفرادی و منفعلانه کارتان را شروع کنید اما زیاد روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید چراکه در این صورت ممکن است کارفرما این برداشت را داشته باشد که شما فردی منزوی هستید و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های اجتماعی ندارید.

بهتر است فهرست علاقه‌مندی‌های‌تان را با استفاده از بولت‌گذاری به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید؛ به عنوان مثال فعالیت‌های ورزشی یا سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان را به صورت خلاصه ارائه دهید.

توصیه می‌شود موارد کلیشه‌ای از جمله علاقه‌مندی به معاشرت با دوستان را از فهرست خود حذف کنید.

اگر در سرگرمی‌های انفرادی خود به مطالعه کردن اشاره کردید، بهتر است نام یک یا چند کتاب مورد علاقه‌تان را نیز ذکر کنید.

یکی از نکاتی که لازم است به خوبی به آن توجه داشته باشید نحوه تنظیم طیف علاقه‌مندی‌ها است. این طیف باید به شکلی تنظیم شود که کارفرما با مطالعه آن به این باور نرسد که شما فردی متعصب و انعطاف‌ناپذیر هستید.

بنابراین باید به نحوی به ذکر علاقه‌مندی‌های خود بپردازید که بتوانید توجه کارفرما را جلب کنید و او را به این نتیجه برسانید که شما توانایی برقراری ارتباط با مشتریان در زمینه‌های مختلف را دارید و تنها محصور به یک حوزه خاص نیستید.

همچنین برای این که بتوانید کمی متمایزتر از سایر رقبا به نظر برسید، بهتر است در صورت تمایل سرگرمی‌هایی که چندان رایج نیستند و همچنین تا حدودی چالش‌برانگیز هستند و شما کم و بیش به انجام آن‌ها علاقه‌مند هستید را به رزومه کاری خود اضافه کنید.

با انجام این کار به صورت غیرمستقیم این نکته را به کارفرما القا می‌کنید که می‌توانید در موقعیت‌‌های سخت به خودتان متکی باشید.

ذکر علاقه‌مندی‌های مرتبط با شغل درخواستی
در صورتی که علاقه‌مندی‌هایتان با شغل درخواستی‌ مرتبط هستند، پیشنهاد می‌کنیم حتما به ذکر آن‌ها بپردازید. به یاد داشته باشید اگر دارای سابقه‌ای هستید که با ویژگی رهبری و مدیریت در ارتباط است به هیچ وجه آن را از قلم نیاندازید و حتما در رزومه کاری به آن اشاره کنید.

معمولا افرادی که سابقه هدایت یک تیم کاری را بر عهده دارند به راحتی می‌توان روی مهارت آن‌ها در هدایت و تشویق اعضای تیم و همچنین توانایی آن‌ها در تصمیم‌گیری در شرایط سخت حساب کرد. در واقع این نوع مهارت‌ها از جمله اقداماتی است که در بسیاری از مشاغل با طیف کاری متنوع بسیار ارزشمند خواهد بود.

به عنوان مثال اگر در اموری مانند سازمان‌دهی، متقاعدسازی افراد، برنامه‌ریزی و مذاکره سابقه فعالیت مفید داشته‌اید لازم است حتما به ذکر آن‌ها بپردازید.

کلام آخر
لازم به ذکر است هیچ نسخه‌ یکسانی برای رزومه‌ نویسی در دسترس نیست اما بهترین دلیل برای اینکه بفهمید رزومه کاری که تنظیم کرده‌اید مناسب است یا خیر، تعداد پیشنهادهای کاری است که دریافت می‌کنید.

در واقع تعداد درخواست‌ها با کیفیت رزومه شما ارتباط تنگاتنگی دارد. بنابراین اگر بنا به دلایلی به این نتیجه رسیده‌اید که رزومه‌ کاری که تنظیم کرده‌اید مناسب نیست یا به علاقه‌مندی‌های خود اشاره‌ای نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را به‌روزرسانی کنید.

– با رزومه های آماده سایت رزومه-فا، به راحتی رزومه ای کاملا حرفه ای بسازید.

برای داشتن رزومه ای کاملا حرفه ای و کارفرماپسند بگونه ای که کارفرمای مورد نظرتان را شگفت زده کنید که با دید مثبت و بسیار بالاتری به شما نگاه کند. رزومه های آماده سایت رزومه-فا را که از تمام جهات عالی و منحصر به فرد هستن را به شما پیشنهاد می دهیم.