چه بخش‌هایی از رزومه در نگاه اول بیشتر مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد؟

اگر می‌خواهید در جایی استخدام شوید و شغلی را به‌دست بیاورید، یک رزومه گیرا و جذاب می‌تواند کلید این کار باشد. توجه داشته باشید که اگر شما رزومه کاری مناسب و دقیقی ارائه نکنید، شانسی برای اثبات مهارت‌های خود نخواهید داشت. رزومه شامل بخش‌های مختلفی است که نوشتن آن‌ها و پرداختن به نکات مرتبط با آن الزامی است.

رزومه کاری شامل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت‌های زبان خارجی، مهارت‌های کامپیوتری، سوابق ترجمه یا تالیف کتاب و موارد دیگر است. بعضی از این اطلاعات الزامی و بعضی دیگر نیز اختیاری هستند و صرفا برای نمایش مهارت‌های شما خواهند بود.

اما هنگامی‌که رزومه می‌نویسید، به خود یادآور شوید که شما تنها متقاضی برای این شغل نیستید و رزومه شما تنها رزومه در دستان کارفرما نیست. کارفرماها روزانه چندین رزومه مختلف را بررسی می‌کنند و از بین این رزومه‌ها شخصی که به او نیاز دارند را برمی‌گزینند. از آنجایی‌که تعداد رزومه‌ها زیاد هستند، کارفرما با سرعت آن‌ها را بررسی می‌کند و فقط بخش‌های مهم را می‌بیند. اغلب اوقات کارفرما بخش‌های غیرضروری را بررسی نمی‌کند.

به‌عنوان یک متقاضی باید در نوشتن رزومه این نکته را مدنظر بگیرید که مهم‌ترین بخش رزومه را باید حرفه‌ای‌تر بنویسید تا شانس انتخاب برای مصاحبه در آینده را داشته باشید. همچنین برخی از کارفرمایان الزاما برای انتخاب فرد مورد‌نظر به بخش‌های مهم رزومه اتکا نمی‌کنند و تمام رزومه شما را کامل می‌خوانند؛ اما اکثر آن‌ها نکات مهم را می‌خوانند و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

یک رزومه نویس حرفه‌ای باید بتواند تمام توانایی‌های خود را در قالب جملات کوتاه و پربار بیان کند، چراکه وقت برای کارفرمایی که رزومه را بررسی می‌کند ارزشمند است و نگاه به رزومه کاری شما به‌صورت روزنامه‌‌وار و سریع است. پس هنگام نوشتن رزومه، بر قسمت‌هایی که برای کارفرما مهم هستند و سرنوشت کاری شما را می‌سازند، دقت بیشتری به‌کار بگیرید.
مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه حرفه‌ای

همان‌طور که گفته شد رزومه از بخش‌های متعددی تشکیل‌شده است و هریک از این بخش‌ها بیان‌گر ویژگی‌های شما هستند. لازم به ذکر است که پر کردن دیگر بخش‌های رزومه الزامی است و صرفا نباید به بخش‌های مهم رزومه بسنده کنید.

بخش‌های مهم رزومه که در نگاه اول توجه کارفرما را به خود جلب می‌کنند یا کارفرمایان هنگامی‌که می‌خواهند رزومه شما را بررسی کنند صرفا به آن‌ها نگاه می‌کنند بدین شرح هستند:

· سوابق تحصیلی
سوابق تحصیلی بخش مهم رزومه کاری حرفه‌ای هستند. سوابق تحصیلی میزان تحصیلات و صلاحیت شما برای گرفتن شغل است. اکثر کارفرمایان به دنبال اشخاصی هستند که علاوه بر تجربه حرفه‌ای در شغل خاص، تحصیلات مرتبط نیز داشته باشند. در رزومه تحصیلات خود را کامل و درست بنویسید. تحصیلات دوران دبیرستان و دانشگاه در رزومه کاری باید ثبت شوند. توجه داشته باشید که ذکر نمرات در دروسی که با شغل موردنظر ارتباط دارند، می‌تواند یک نمره مثبت در ارزیابی اولیه رزومه شما باشد.
میزان تحصیلات پیش‌نیاز دریافت شغل و یا مصاحبه کاری هستند. همچنین می‌توانید برای اثبات توانمندی تحصیلی خود کپی اسناد تحصیلی مانند دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و مدارک فنی را هم ضمیمه کنید. ذکر این موارد می‌تواند توجه کارفرما را به خود جلب کند.
از ذکر نکاتی که ارتباطی با رزومه شما ندارند بپرهیزید، مثلا بیان دستاوردهای دوران دبیرستان نمی‌تواند امتیاز مثبتی برای شغلی که مدنظر دارید باشد؛ اما دستاوردهای علمی و پژوهشی در دوران تحصیلات عالی، نمایانگر میزان سواد و توانمندی یک کارجو هستند، به شرطی که ارتباطی با شغل موردنظر داشته باشند.
بدین‌صورت کارفرما با نگاه به تحصیلات شما می‌تواند بفهمد که نیازی به آموزش‌های اولیه برای شما نیست و صرفه‌جویی عظیمی در زمان و هزینه خواهد شد. نیاز نداشتن به این مورد رزومه کاری شما را در صدر دیگر رزومه‌ها هنگام مقایسه قرار می‌دهد.

· سوابق شغلی
می‌توان این بخش را مهم‌ترین بخش رزومه نام برد. در این بخش شما باید تمام سوابق شغلی که تاکنون داشته‌اید را به‌طور کامل و دقیق بنویسید و در آن تاریخ‌های مشخصی ذکر کنید. مواردی که اینجا می‌نویسید شامل شغل‌هایی است که شما به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت داشته‌اید.
همچنین حائز اهمیت است که سمت خود در هر شغل را نیز بیان کنید.
تاریخ‌ها را به‌صورت دقیق و باورپذیر بنویسید، چراکه در نگاه اول باید رزومه کاری شما منطقی به نظر برسد. از غلو و زیاده‌روی پرهیز کنید و به خود یادآور شوید که رزومه شما در بین صدها رزومه دیگر قرار دارد. لازم نیست صرفا مشاغلی نوشته شوند که با شغل درخواستی ارتباط دارند، تمامی شغل‌ها را بنویسید تا توانایی‌های مختلفی نظیر کار تیمی، فنی، مدیریت و … را به کارفرما نشان دهید.
میزان ثبات شغلی، بخش مهم دیگری در سوابق حرفه‌ای شما است که کارفرما توجه بسیار زیادی به آن خواهد کرد. کارفرمایان اغلب به دنبال کسانی هستند که در مشاغل قبلی خود ثبات شغلی داشته‌اند، بدین‌صورت که شما حداقل ۵ سال در شغل قبلی حضورداشته‌اید و استخدام شما کوتاه‌مدت نبوده است. کارفرمایان تمایل دارند که شخصی را برای حداقل ۵ سال انتخاب کنند تا دغدغه‌ای برای استخدام مجدد در سال آینده نداشته باشند.

· مهارت‌های زبان خارجی و نرم افزاری
مهارت‌های کامپیوتری
پیشرفت علم‌وفناوری باعث شده تا اکثر کارها با کامپیوتر انجام شود. اگر رزومه کاری پیش‌روی یک کارفرما مملو از مهارت‌های کامپیوتری (ICDL) و توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف باشد، گیرایی و جذابیت بسیار بیشتری در نگاه اول خواهد داشت و شانس انتخاب را افزایش می‌دهد.
مهارت‌های زبان خارجی
امروزه نیاز به ارتباطات بین کشور‌های مختلف بسیار زیاد است و در این راستا زبان انگلیسی به‌عنوان زبانی بین‌المللی نقش پررنگی ایفا می‌کند. کسانی که زبان انگلیسی می‌دانند، یک پله از دیگران جلوتر ایستاده‌اند، چراکه اکثر نرم‌افزارهای حرفه‌ای به زبان انگلیسی هستند.
هنگامی‌که رزومه نویسی را آغاز کردید، مهارت زبانی شما می‌تواند سرنوشت رزومه شما را تعیین کند. کارفرمایان ترجیح می‌دهند کسانی را به کار بگیرند که به زبان انگلیسی تسلط دارند و در صورت نیاز به ارتباطات بین‌المللی می‌توانند شرکت را از هزینه‌های گزاف ترجمه در امان نگاه‌دارند.
حتما توجه داشته باشید که تسلط به زبان انگلیسی- یا زبان‌های پرکاربرد دیگر مانند؛ آلمانی، فرانسوی و … می‌تواند رزومه کاری شما را گیرا کند و توجه کارفرما را در نگاه اول به رزومه شما جلب کند.

شما می‌توانید برای ساخت رزومه ای حرفه از رزومه های آماده سایت رزومه-فا استفاده نمایید.