چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

برای یافتن شغل مناسب چه باید کرد؟ آیا برای پیدا کردن شغل مناسب، باید به دنبال علایق‌ خودمان برویم؟ خوب، این کار خیلی ساده‌ای نیست مگر اینکه همه ورزشکار و یا هنرمند باشیم، چون همان‌گونه که کال نیوپورت (Cal Newport) می‌گوید:

«درواقع، کمتر از ۴ درصد کل افراد شغل و تحصیلاتشان با علایق آن‌ها ارتباط دارد»

آیا برای داشتن یک شغل مناسب باید به دنبال درآمد باشیم؟ ابل و اسپارک در تحقیق خود در سال ۲۰۰۹ نشان دادند: درآمد تاثیر کمی بر رضایت شغلی دارد.

در حالی که رضایت شغلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید بر افزایش درآمد تاثیر دارد. بنابراین برای پول درآوردن هم، رضایت شغلی بسیار مهم است.
درباره شادترین و کسل‌کننده‌ترین مشاغل چه می‌دانیم؟

مجله فوربز (Forbes) هر سال به معرفی ۱۰ شغل شاد و کسل کننده می‌پردازد.

«خیلی جالب می‌شود اگر این مشاغل شاد را با مشاغل کسل‌کننده که معمولاً دستمزد خیلی بهتر و شان اجتماعی بالاتری دارند، مقایسه کنیم،

نکته قابل‌توجهی که درباره مشاغل کسل‌کننده وجود دارد این است که این افراد نسبتاً سطح بالا ( بخوانید باکلاس) در سلسله مراتب اداری، اسیر هستند. آن‌ها کاری که انجام می‌دهند را مفید نمی‌دانند. سازمانی که برایشان کار می‌کنند، ‌به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و در نتیجه این افراد هم چیز زیادی از سازمان‌شان نمی‌دانند.»
پس چه چیزی باعث رضایت شغلی می‌شود؟

تحقیقات نشان داده است: مهمترین عوامل رضایت شغلی ارتباط با همکارها و کارفرما، تنوع وظایف و امنیت شغلی است. برای داشتن شغل مناسب از «توانایی‌های فردیتان» استفاده کنید-آن خصوصیاتی که شما در آن‌ها بهترین هستید و استعدادهایی که شما را از بقیه جدا می‌کنند. این کار حتی باعث کاهش استرس‌تان می‌شود.

افرادی که بیشتر ساعت روز را صرف استفاده از توانایی‌هایشان می‌کنند تا کارشان را به بهترین شکل انجام دهند، احتمالاً کمتر مسائلی مثل نگرانی، استرس، خشم، ناراحتی و یا درد فیزیکی… را تجربه می‌کنند.

برای داشتن شغل مناسب باید در جایی باشید که با شما مانند یک همکار رفتار شود نه مثل زیردست. نشریه گالوپ در تحقیقی بر رابطه یادگیری، محل کار و سلامتی روانی به نتیجه زیر رسیده است:

یادگیری چیزهای جدید و جالب در طول روز نیازِ روانی مهمی است و یکی از رایج‌ترین ویژگی‌هایی است که همه افراد سالم در اجتماع این نیاز روانی را دارند. یک عامل مهم در محیط کاری سالم این است که مانند همکار و نه زیردست با کارمندان رفتار شود، برای بازدهی و مشغولیت بیشتر کارمندان و همچنین سلامت روحی و جسمی آن‌ها شرایط مناسبی فراهم شود.
کارهای که بر خلاف آنچه که فکر می‌کنیم باید از آن‌ها دوری کرد؟

مارتین سلیگمن (Martin Seligman) استاد روانشناسی در یوپِن (UPenn)به ما نشان می‌دهد وکلا شاد نیستند:

«محققان دانشگاه جان هوپکین متوجه شدند از ۱۰۴ شغل بررسی شده ۳ شغل اختلالات افسردگی مهمی و قابل‌توجهی را نشان دادند. آمارها نشان می‌دهند که وکلا درصدر لیست قرار دارند و۳/۶ درصد بیشتر از سایر افراد شاغل از افسردگی رنج می‌برند. و همچنین میزان طلاق در میان وکلا، بویژه زنان، بسیار بیشتر از سایر مشاغل است.»

بیشتر از آنکه رضایت شغلی باعث شادی شود، شادی باعث  می‌شود (کارفرماها نیز باید سعی کنند کارمندانشان را شادتر کنند: کارمندان شاد باعث پیشرفت شرکت و درآمدزایی می‌شوند).

اگر واقعاً ناامید هستید بهتر است یکبار دیگر درباره شرایطتان فکر کنید. تحقیقات در نشریه گالوپ نشان داده است: افراد بیکار از کسانی که کار کسل‌کننده دارند شادتر هستند.

«کارگران آمریکایی که از نظر احساسی با کار و محیط کارشان ارتباط برقرار نمی‌کنند بسیار فقیرانه‌تر از افراد بیکار زندگی می‌کنند.

درمقایسه با ۴۸ درصد افراد بیکار، ۴۲ درصد از این کارگران در زندگیشان پیشرفت می‌کنند. از طرف دیگر ۷۱ درصد از کارگرانی که با کار و محیط کارشان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند و مشتاق انجام دادن کارشان هستند، در زندگیشان پیشرفت می‌کنند.»