آیا باید در رزومه کاری عکس گذاشت؟

می‌توان گفت هنوز جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد، این مورد به رزومه کاری شما و جایی که برای درخواست شغل رزومه می‌فرستید ربط دارد. هیچ جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد مگر این که مشخص کنید برای چه شغلی و کدام کارفرما درخواست استخدام می‌فرستید.

رزومه نویسی یکی از مهارت‌هایی است که باید در طول دوره کاری خود فرا بگیرید. باید یاد بگیرید سوابق تحصیلی و کاری خود را چگونه در یک برگه به نمایش بگذارید. چهره شما نیز جدای از این داستان نیست و باید بدانید کدام عکس را برای کدام رزومه استفاده کنید.

اگر برای استخدام در یک شرکت تبلیغاتی اقدام می‌کنید می‌توانید عکسی را به فایل خود ضمیمه کنید که کمتر جدی باشد، لبخند داشته باشید یا لباسی غیر رسمی به تن داشته باشید اما اگر قصد دارید در یکی از شعبه‌های بانک استخدام شوید باید عکسی مطابق با قوانین و شرایط کاری آن‌ها در رزومه خود قرار دهید. عکسی که در رزومه کاری خود قرار می‌دهید می‌تواند خلاقانه باشد و مطابق با شرایط کاری خاصی که دنبال می‌کنید انتخاب شود.

جواب افراد سنتی به این سوال، خیر است
اگر از یک فرد سنتی با سابقه کار طولانی بپرسید، جواب اکیدی که برای این سوال دارد خیر است. خیلی از افراد معتقد هستند گذاشتن عکس در رزومه کاری، کاری درست نیست و افراد برای استخدام شدن نیازی ندارند تا تصویر خود را برای کارفرما ارسال کنند. این افراد معتقد هستند گذاشتن عکس در کنار سوابق و مشخصات تنها برای مدل‌های تبلیغاتی، هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها مجاز و حتی می‌توان گفت اجباری است. زیرا چهره این افراد در نوع کاری که انجام می‌دهند تاثیرگذار است.

این افراد معتقد هستند چهره و ظاهر افراد نباید روی درخواست کاری آن‌ها، پذیرفته شدنشان در کار و توانایی‌های آن‌ها تاثیر بگذارد. کارفرما باید افراد را بر اساس توانایی‌هایشان دسته‌بندی کند، نه جذابیت ظاهری آن‌ها. این مساله بسیار مهم است، اگر همچنان تمایل دارید در رزومه عکس داشته باشید باید با دقت بسیاری این عکس را انتخاب کنید. به طور قطع انتخاب کارفرما بدون دیدن چهره شما کار سخت و چالش برانگیزی است اما اگر به توانایی‌ها و مهارت‌های خود مطمئن هستید نباید نگران این مساله باشید.

نظر بسیاری از افراد جامعه شاغل همچنان این است که داشتن عکس به همراه سوابق نمی‌تواند تاثیر مثبتی روی استخدام فرد داشته باشد. بیشتر مدیران منابع انسانی مخالف قرار دادن عکس روی برگه سوابق کاری هستند. به همین خاطر باید هنگام رزومه نویسی بیشتر دقت کنید و در صورتی که تصویر شما روی فایل می‌تواند به استخدام شدن شما کمک کند، تصویر مناسبی را انتخاب کنید و در فایل خود قرار دهید.

استقاده از عکس یک استراتژی برای افرادی است که شغل آن‌ها تحت تاثیر ظاهر آن‌ها می‌تواند تغییر کند. مدل‌ها برای این‌ که استخدام شوند نیاز دارند تا شرایط ظاهری، قد و وزن خود را به عنوان اطلاعات فردی خود ذکر کنند. این امر در مورد کارهای مدیریتی صدق نمی‌کند، در کارهای اجرایی و مدیریتی، سوابق تحصیلی، تجارب کاری شما و دوره‌هایی که دیده‌اید مهم است و اهمیتی ندارد که دچار اضافه وزن هستید یا خیر.

رزومه‌های امروزی و داشتن عکس روی آن‌ها
با تغییراتی که در طی سال‌های اخیر در زمینه تکنولوژی اتفاق افتاده بیشتر امور کاری و حتی زندگی ما به اینترنت و فضای دیجیتال گره خورده است. رزومه نویسی نیز تحت همین شرایط تغییر کرده است و به صورت مدرن‌تر انجام می‌شود. اگر در سایت‌های کاریابی و استخدام عضو شده باشید خواهید دید که بخشی برای عکس شما در نظر گرفته‌ شده و می‌توانید عکس خود را در آن قرار دهید.

یکی از مواردی که تکنولوژی به همراه داشته، دسترسی به اطلاعات افراد از طریق گوگل کردن نام آن‌ها است. دسترسی به پروفایل کاربری افراد در سایت‌های مختلف نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر کار دشواری نیست و تمامی این برنامه‌ها می‌توانند یکی یا چند عدد از عکس‌های شما را نشان دهند.

پس به این نتیجه می‌رسیم پیداکردن عکس افراد در دنیای امروز اصلا کار پیچیده‌ای نیست و همه می‌توانند با کمی جست‌وجو در گوگل چند عکس از شما پیدا کنند.

چند راهکار برای دسترسی به عکس شما در رزومه
با توجه به مطالبی که گفته شد شاید ترجیح بدهید عکس خود را در رزومه کاری خود قرار ندهید اما راهکارهای زیر می‌توانند گزینه‌های جایگزین باشد:

· ارائه لینک پروفایل کاربری در لینکدین

· ضمیمه کردن عکس به پروفایل ایمیل‌تان

· ارسال درخواست استخدام از طریق پلتفرم‌های کاریابی و قرار دادن عکس در آن‌ها

با وجود این که انتخاب هر فرد برای هر شغل باید بر اساس توانایی‌های وی باشد اما در بعضی مشاغل ظاهر افراد بسیار بر روند کار آن‌ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال افرادی که برای سمپلینگ، ویزیت محصول و فروش حضوری انتخاب می‌شوند باید علاوه بر توانایی در فروش و معرفی محصول، از توانایی‌هایی نظیر مهارت‌های ارتباطی نیز برخوردار باشند. ظاهر این افراد روی کار آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت و کارفرما ترجیح می‌دهد فردی را انتخاب کند که علاوه بر مهارت‌های فروش از ظاهر خوبی هم برخوردار باشد. این افراد می‌توانند هنگام رزومه نویسی، از راهکارهایی که ارائه شد استفاده کنند.

قراردادن عکس در رزومه کاری
اگر فکر می‌کنید به عکس نیاز دارید باید بدانید بهترین جا برای قرار دادن عکس در بالای رزومه و در کنار اطلاعات فردی شما است اما دقت داشته باشید عکس شما باید به عنوان یکی از دستاوردهای کاری شما عمل کند و موقعیت را برای شما بهتر کند. اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد از گذاشتن عکس در رزومه کاری خود پرهیز کنید.

شما می‌توانید برای ساخت رزومه‌ای حرفه‌ای از ابزارهای کارآمدی مانندرزومه های  آماده ی  سایت رزومه-فا استفاده نمایید و برای یافتن شغل دلخواه خود به صفحه آگهی‌های استخدام در رزومه-فا مراجعه کنید.