فریلنسر یا آزادکار کیست؟

دنیای امروزی و پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت باعث شده است شیوه کار کردن افراد دستخوش تغییراتی شود. امروزه در هر جایی رد پایی از اینترنت و فعالیت‎های آنلاین دیده می‎شود. افراد با فرصت خوبی برای کسب و کار روبه‌رو شده‎اند و حال می‎توانند با صرف هزینه‎ای کمتر در مقایسه با دنیای واقعی فعالیتی را در سطح اینترنت شروع کنند. در این بین برخی از اشخاص ترجیح می‎دهند کارفرمای خودشان باشند و با توجه به تخصص‎های متفاوت و متعددی که دارند با افراد مختلف همکاری کنند. در این مطلب قصد داریم به موضوعی بپردازیم که کم یا بیش با آن آشنا هستید.

فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار مفهوم جدیدی است که در چند سال اخیر در ایران مورد توجه افراد قرار گرفته است. جالب است بدانید براساس آماری که در ایالات متحده منتشر شده است ۳۶ درصد نیروی شغلی این کشور (در حدود ۵۷.۳ میلیون) را فریلنسرها تشکیل می‎دهند. در نتیجه دورکاری را باید ترند یا الگوی جدید دنیای کار معرفی کنیم. با این مقدمه به موضوع اصلی یعنی معرفی یک آزادکار یا فریلنسر می‎رسیم.

فریلنسر یا آزادکار

تعریف ساده فریلنسر عبارت از فردی است که مستقلانه کار می‎کند و وابسته به شرکت یا سازمان خاصی نیست. اغلب اوقات بین افراد آزادکار و شرکت‎ها قراردادهای بلندمدت بسته نمی‎شود و وظایف فریلنسر در حد انجام پروژه‎هایی است که به او محول شده است.

دورکاری

‌دورکاری، آزادکاری یا فریلنسینگ به فعالیت فریلنسر گفته می‎شود. در این حالت فرد براساس مبلغی که از قبل با کارفرما تعیین کرده است پروژه‎ای را از او تحویل می‎گیرد و در زمان مشخص کامل می‎کند.

تاریخچه لغت فریلنسر در حدود قرن ۱۸ میلادی نویسنده معروف «سر والتر اسکات» در کتاب خوب به اسم ایوانهو اصطلاح فریلنسر را در رابطه با سربازهایی نام برد که در دوران قرون وسطی بدون تعهد به حاکم خاصی و مزدورانه با دریافت هزینه خاصی می‎جنگیدند. با گذشت زمان معنای این لغت عوض شد و امروزه به فردی گفته می‎شود که با دریافت حق‎الزحمه به صورت پاره‎وقت پروژه تحویلی را به پایان می‎رساند. پیش‎نیازهای دورکاری شاید به ذهنتان خطور پیدا کرده است با توجه به وضعیت بازار کار در ایران و همچنین مخارج جاری یک فریلنسر شوید و دورکاری را تجربه کنید. البته باید بگوییم به همین راحتی نیست. ابتدا باید در یک زمینه پر تقاضا تخصص خاصی داشته باشید و سپس آن را تا جای ممکن گسترش دهید.

یک فریلنسر خوب برای بالا بردن سطح درآمد خود تا جای ممکن در زمینه‎های مختلف تخصص‎هایش را افزایش می‎دهد. پس شاید این سوال شکل بگیرد برای دورکاری چه تخصص‎هایی بیشتر از همه متقاضی دارد؟ چون ماهیت یک آزادکار تا حد زیادی به فعالیت در اینترنت گره خورده است باید بگوییم کارفرمایان به دنبال فریلنسرهایی با تخصص‎هایی مانند طراحی سایت و برنامه‎نویسی، طراحی اپلیکیشن‎های گوشی‎های هوشمند، تولید محتوا، تایپ و نویسندگی، سئو و بهینه‎‌سازی وب‎سایت، بازاریابی و … هستند.

مزایای دورکاری

فریلنسینگ با مزایایی همراه است و یک فریلنسر امتیازهای متعددی دارد که به تعدادی از آن‎ها اشاره می‎کنیم. کار با کارفرمای دلخواه برخلاف کار به صورت استخدامی که باید با هر کارفرمایی کار کنید، دنیای دورکاری قدرت را به فریلنسرها داده است. یک فریلنسر می‎تواند با توجه به بودجه‎ای که کارفرما تعیین می‎کند و شرایطی که دارد تصمیم به کار با او بگیرد. یک آزادکار رئیس خودش است! انعطاف‎پذیری در کار بزرگترین امتیاز یک فریلنسر شاید انعطاف‎پذیری او در انجام کار است چون او می‎تواند زمان و محل انجام کار را مدیریت کند. آزادکار نیازی نیست الزاما صبح زود بیدار شود و شب زود بخوابد! او می‎تواند فعالیت خود را در ساعاتی انجام دهد که بیشترین بازده را به همراه می‎آورد. البته تمامی این حرف‎ها به معنای این است که بتواند کار را به موقع تحویل دهد!

کنترل سرنوشت یک فریلنسر می‎تواند تصمیم بگیرد چه مقدار کار کند، دستمزدش چقدر باشد و چه زمانی به تفریحات و امور خانوادگی خود برسد. به عبارت دیگر هیچ مانعی برای پیشرفت و مدیریت زندگی او وجود ندارد.

بالا بردن سطح درآمد

بسیاری از آزادکاران در محیط خانه کار می‎کنند و این نوع فعالیت به معنای صرفه‎جویی در هزینه‎های روزمره مانند پول بنزین یا سرویس‎های حمل و نقل عمومی و مخارجی مانند اجاره مغازه و … است. به عبارت دیگر یک فریلنسر خوب می‎تواند حقوقی به مراتب بیشتر از حقوق ثابت یک کارمند داشته باشد و از طرفی کارفرمایان از این قضیه بی‎بهره نیستند چون در هزینه‎های خود مانند پول بیمه صرفه‎جویی می‎کنند، البته کاهش مقدار مالیاتی که باید بپردازند را فراموش نکنید! معایب دورکاری با این توصیفات شاید فکر کنید دنیای فریلنسری مانند کار کردن در بهشت است! اما باید بگوییم هر چیزی مزایا و معایب خاص خود را دارد و دورکاری از این قضیه مستثنی نیست.

در ادامه تعدادی از معایب دورکاری را نام می‎بریم.

محروم از مزایای کارمندی

کار نکردن در دنیای فریلنسری به معنای نداشتن درآمد است، به همین راحتی! برخلاف کارمند خبری از حقوق ثابت و مزایایی مانند بیمه درمانی، حقوق بازنشستگی و مرخصی با حقوق نیست. فریلنسر مانند هر انسان طبیعی دیگری ممکن است بیمار شود ولی برخلاف کارمند نمی‎تواند از کارفرما مرخصی بگیرد و باید کار خود را به موقع تحویل دهد.

برای درآمد ثابت تضمینی وجود ندارد

درآمد آزادکار به صورت سالیانه مشخص نیست و اگر کارفرمایی نباشد او بیکار است. برخی از افراد به همین دلیل از دورکاری گریزان هستند. در نتیجه یکی از نکات مهم به هنگام ورود به دنیای آزادکاری اطمینان از میزان تقاضای بالا و پیوسته برای تخصصی است که دارید.

دوری از اجتماع و منزوی شدن

آزادکار معمولا ترجیح می‎دهد به دلیل صرفه‎جویی در هزینه و انعطاف‎پذیری در ساعات کار در خانه کار کند و این قضیه باعث دوری او از اجتماع و منزوی شدن می‎شود. البته راهکارهای مدرنی مانند فضای کار اشتراکی تا حدی به رفع این مشکل کمک می‎کند (برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله: چرا فضای کار اشتراکی برای رشد کسب و کار مناسب است؟).

فراموش نکنید انسان موجودی است اجتماعی و ارتباطات روزانه و دوستانه برای زندگی و سلامت روان او مهم است. سطح رقابت بالا آزادکار باید بتواند درآمد خود را حفظ کند و این کار مستلزم رقابت با فریلنسرهای زیادی است که روزانه به تعداد آن‎ها افزوده می‎شد. سطح بالای رقابت به معنای تلاش بیشتر و یادگیری تخصص‎های متعددتر است و افرادی که تازه وارد دنیای دورکاری می‎شوند ممکن است خیلی زود دلسرد شوند، چون کارفرمایان دوست دارند بیشتر با افرادی کار کنند که نمونه کارهای مشابه خوب و تخصص زیاد دارند.