چرا در مصاحبه کاری رد می‌شوید؟

دلایل رد شدن در مصاحبه کاری

یکی از سخت‌ترین مراحل جستجوی کار، رد شدن در مصاحبه کاری است. ممکن است برای صدها شغل درخواست بدهید اما هرگز درخواست شما پذیرفته نشود. اگر خیلی خوش‌شانس باشید ممکن است برای شما ایمیل عدم پذیرش بفرستند؛ یا ممکن است مصاحبه شغلی را انجام دهید ولی در حالیکه همه چیز خوب است قبول نشوید.
دلایل زیادی برای عدم پذیرش شما در مصاحبه وجود دارد. می‌توانید از مصاحبه‌کننده دلیل رد شدنتان را بپرسید و نظرات او را بشنوید. تقریباً در بیش‌تر موارد با پاسخی مانند این جمله مواجه می‌شوید: «شما مهارت‌های زیادی داشتید اما ما فردی با توانایی و مهارت‌های بیش‌تری استخدام کردیم.»

۱- توانایی‌های لازم برای کار موردنظر را دارید؟ سوابق شغلی و توانایی‌های شما تا چه اندازه برای این کار مناسب است؟ در دنیای پررقابت شغلی، افرادی که توانایی و مهارت‌های لازم برای کار را داشته باشند برای مصاحبه انتخاب می‌شوند.
۲- رزومه یا فرم درخواست کارتان کامل است؟ همه‌ی اطلاعات لازم را در فرم درخواست کار وارد کرده‌اید؟
۳- در درخواست شغل اشتباه نکرده‌اید؟ آیا همه‌ی اطلاعات در فرم درخواست کار درست است؟ آیا در مورد میزان حقوق درخواستی اطلاعات درستی داده‌اید؟ آیا بخشی در فرم بوده که آن را کامل نکرده‌اید؟ بعضی کارفرماها قبل از مصاحبه صحت اطلاعات در فرم درخواست کار را بررسی می‌کنند و سپس به شما وقت مصاحبه می‌دهند.

۴- آیا در رزومه‌تان مهارت‌ها و موفقیت‌های مرتبط با آن کار را وارد کرده‌اید؟ آیا موفقیت‌هایتان در کار قبلی، کارآموزی پروژه‌های دانشگاهی یا کارهای داوطلبانه را در رزومه وارد کرده‌اید؟

۵- آیا رزومه‌تان به گونه‌ای نوشته شده که اطلاعات مهم در ابتدا ذکر شده باشند به گونه‌ای که به آسانی بتوان با نگاهی اجمالی آن را ببینند؟

۶- آیا در رزمه‌تان به روشنی مشخص کرده‌اید که مهارت، تجربه و دانش لازم برای آن کار را دارید؟
۷- آیا طول نامه‌ی درخواست کارتان کافی است؟ بهتر است درخواست کارتان ۳ تا ۵ پاراگراف باشد و هر پاراگراف بیش از ۸ خط نبوده و بین پاراگراف‌ها فضای خالی باشد.
۸- در فرم درخواست کار یا رزومه غلط املائی وجود ندارد؟ آیا از کسی خواسته‌اید فرم‎تان را بخواند و از نظر املا و درستی آن را تایید کند؟
۹- چه کسانی را به عنوان معرف خود معرفی کرده‌اید؟ باید معرفتان کسانی باشند که سابقه‌ی خوبی داشته و در صورت تماس با آن‌ها از طرف کارفرما، اطلاعات خوبی درباره‌ی شما بدهند.
۱۰- برای مصاحبه لباس مناسب پوشیده‌اید؟ اولین برخورد بسیار مهم است پس باید لباس مناسب با محیط کار و مصاحبه بپوشید.

۱۱- به موقع به محل مصاحبه رسیدید و با همه برخورد مودبانه داشتید؟ دیر رسیدن یا برخورد نامناسب با هر کسی حتی مسئول پذیرش در محل مصاحبه ممکن است به قیمت رد شدن در مصاحبه باشد.
۱۲- آیا قبل از مصاحبه کاری ، درباره‌ی شرکت و شغل موردنظر اطلاعات کافی کسب کرده‌اید؟ کارفرما انتظار دارد درباره‌ی شرکت اطلاعات کافی داشته باشد.
۱۳- آیا برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کاری آماده هستید؟ آیا لیست سوالاتی که می‌خواهید از مصاحبه‌کنننده بپرسید دارید؟
۱۴- با مصاحبه‌کننده ارتباط خوبی برقرار کرده‌اید؟
۱۵- آیا در زمان مصاحبه اعتماد به نفس کافی داشتید؟
۱۶- آیا در پایان مصاحبه به روشنی مشخص کردید که آن شغل را می‌خواهید؟

فراموش نکنید ممکن است در تمام مراحل به خوبی عمل کرده باشید اما فرد شایسته‌تری وجود داشته باشد که برای آن شغل استخدام شود. نپذیرفتن درخواست کار شما ممکن است چندان بد نباشد زیرا اگر شرکت فکر می‌کند برای آن کار مناسب نیستید پس شاید آن کار مناسب شما نیست. به جای افسوس خوردن برای رد شدن درخواستتان به جستجو ادامه دهید دیر یا زود شما کاندیدای مناسب برای یک شغل خوب خواهید بود.