چگونه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشیم؟ (نکات طلایی)

چگونه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشیم؟

مصاحبه شغلی مهم ترین قسمت استخدام در شغل مورد نظر است و بی شباهت به جلسات خواستگاری اولیه نیست.

در مصاحبه استخدامی باید خود را برای یک گفت و گوی مفید و مختصر آماده کنید.

با رزومه فا همراه باشید:

چند نکته در مورد مصاحبه شغلی
امروزه قشر جوان با پدیده ای به نام مصاحبه شغلی مواجه هستند. مرحله مصاحبه در روند جست و جوی شغلی مرحله بسیار مهمی است پس لازم است که مدتی هرچند کوتاه در این زمینه تمرین کنید چرا که شما در این مرحله توانایی های خود را به نمایش میگذارید و در واقع مصاحبه شغلی بخشی از زندگی شماست.

گه گاه در مصاحبه های شغلی می پرسند: خودتان را در یک کلمه توصیف کنید یا در مورد نقاط ضعف و قوتتان توضح دهید!

با توجه به این مساله که در مصاحبه باید صادق باشید و از آن به منزله نردبانی در زندگی خود استفاده کنید، هرگز دروغ نگویید و واقعا آنچه که هستید باشید و از بزرگ نمایی بپرهیزید.

هر تخصصی و یا مهارت هایی در هر زمینه ای که دارید با سند و مدرک نشان دهید. مصاحبه گر را دست کم نگیرید و سعی نکنید که با بازی با کلمات او را گول بزنید چون شما باید فرض را بر این بگیرید که ایشان در این زمینه متخصص هستند. پس سعی کنید فقط به سوال مصاحبه گر پاسخ دهید. دلیلی ندارد تمام مشکلات زندگیتان را برای ایشان تعریف کنید .خود را طوری معرفی کنید که نشان دهید واقعا برای شرکت یا آن مجموعه مفید خواهید بود.

پر انرژی باشید:
شما در خصوص مهارت های خود با دیگران مقایسه خواهید شد پس به مواردی اشاره کنید که واقعا نحوه انجام آن را میدانید. تمام نقاط قوت خود را بروز دهید. در خصوص ویژگی های مثبت شخصیت خود صحبت کنید و برای اثبات ادعاهای خود مثال بزنید. مثال هایی که بازگو کننده تجربه شما باشد.

رزومه ی خود را بروزرسانی کرده و یک نسخه از آن را در مصاحبه همراه خود داشته باشید. بروز کردن رزومه به شما کمک میکند تا شما بدانید که نسبت به سال گذشته چه مقدار پیشرفت کرده اید.

باید مصاحبه گر را تحت تاثیر قرار دهید تا به شما پیشنهاد شغل کند. بزرگ ترین گام در رسیدن به موفقیت دانستن روانشناسی کار است. شما باید بلد باشید چگونه با زبان بدن خود سخن بگویید و از ارتباط غیرکلامی از قبیل برقراری ارتباط چشمی استفاده نمایید. زیرا بیانگر توجه شماست.

هرگز در مقابل مصاحبه گر پای خود را روی پای دیگر نیندازید و تکان ندهید این نشانه بی احترامی شما به ایشان است گاهی لبخند به لب داشته باشید و اجازه دهید سخنان او تمام شود. هرگز وسط حرف ایشان نپرید. موقع صحبت از انگشت اشاره خود استفاده نکنید. اگر با اعتماد به نفس صحبت کنید مصاحبه گر از حرف های شما خسته نمیشود.

بهتر است از نکات گفته شده یادداشت برداری کنید.

به موقع سر قرار حاظر شوید. وقت شناسی نشانه شخصیت شماست و در نمره ارزیابی نقش مهمی دارد.

به اشتباهات گذشته خود اقرار کنید و آنها را بپذیرید.

شما باید بدانید در چه شرکتی میخواهید مشغول به کار شوید و این شرکت هدفش چیست و نوع فعالیت آن در چه زمینه ای است. حتما اطلاعات سایت و شبکه های اجتماعی شرکت را بخوانید و نسبت به آن اطلاعاتی کسب کنید تا اگر مصاحبه گر سوال کرد که در مورد شرکت چه میدانید آن را باز گو کنید. این در ارزیابی برای شما یک نمره مثبت به همراه دارد.

تا حد امکان شفاف پاسخ دهید و از مصاحبه نترسید. با اعتماد به نفس کامل جلو بروید و مدام با خود بگویید من میتوانم ، من تخصصش را دارم ، من علم این کار را دارم.

در برخورد با تمام افراد تواضع و احترام را رعایت کنید. سعی کنید به سوالات مستند پاسخ دهید مصاحبه گر باید شما را یک شخص با اعتماد به نفس ببیند پس استرس به خود راه ندهید.

در موقع مصاحبه هیچوقت از قرص های آرامبخش استفاده نکنید چون ممکن است خواب آور باشند.

موقر و متین باشید و به آرامی صحبت کنید.

ظاهری آراسته و تمیز داشته باشید. معطر باشید. با آدامس وارد اتاق مصاحبه گر نشوید.

هر جایی لباس مخصوص به خود را دارد پس سعی کنید از لباس های غیرمعقول و زننده استفاده نکنید.

برای اینکه نمره منفی نگیرید تنها به مصاحبه بروید تا اعتماد به نفستان را نشان دهید بالاخره شما یک آدم بالغ هستید که مسئولیت یک مجموعه به شما سپرده خواهد شد. پس روی پای خود بایستید.

در پایان برای اینکه بین شما و مصاحبه گر همدلی ایجاد شود از او تشکر کنید.

در مصاحبه صحبت کردن راجع به دستمزد سخت است ولی مصاحبه گر از این موضوع به عنوان ترفندی استفاده خواهد کرد. اگر مصاحبه گر از شما در مورد حقوق دریافتی سوال کرد بگویید هرچه توافق طرفین باشد. نگویید برای من حقوق مهم نیست و ارزش خود را با این حرف پایین نیاورید. در عین حتال از درخواس رقم های بالا هم اجتناب کنید.

در پاسخ به سوالات با سیاست رفتار کنید.

در پایان مصاحبه از شما میخواهند اگر سوالی دارید بپرسید. در این مواقع شما باید هوشمندی خود را نشان دهید. سوالات کلی نپرسید و نگویید که سوالی ندارم.

خود را خلاق نشان دهید همانطور که شرکت حق دارد از شما سوال بپرسد ، شما هم حق دارید درباره وضعیت بعد از استخدامتان سوال بپرسید.

سعی کنید سوالاتتان منطقی و درست باشد.


شما می‌توانید برای ساخت رزومه ای حرفه از ابزارهای کارآمدی مانند رزومه ساز رزومه فا استفاده نمایید رزومه فا به شما کمک میکند به سه روش بهترین رزومه را میان رقیبان خود داشته باشید:

۱- رزومه ساز آنلاین رایگان رزومه فا

رزومه ساز آنلاین رایگان

۲- استفاده از قالب های آماده رزومه در فرمت word

استفاده از قالب های آماده رزومه در فرمت word

۳ – سفارش طراحی گرافیکی رزومه توسط طراحان گرافیست رزومه فا

سفارش طراحی گرافیکی رزومه توسط طراحان گرافیست رزومه فا