مهمترین مهارت ها برای استخدام در شرکت ها

مهمترین مهارت ها برای استخدام در شرکت ها

با توجه به تعداد بالای  فارغ التحصیلان دانشگاه، تقاضا برای استخدام نیز بیشتر شده است. پس از اتمام دوره‌ی تحصیل، هر دانشجویی بنا به علاقه‌ی شخصی خود وارد بازار کار می‌شود. این فرد جوان و پر ازشوق که لبریز از انرژی و انگیزه است باید بتواند در شغلی که دوست دارد استخدام شود. اما در زمان پیدا کردن شغل، تنها نمرات بالا یا مقالات علمی ثبت شده مهم نیست و حتما باید مهارت ضروری برای استخدام شدن را نیز داشته باشد.

در دنیای امروز اهمیت مهارت‌های غیر فنی و توجه به ویژگی‌های شخصیتی در پروسه‌ی استخدام افراد بسیار تاثیر گذار است. در واقع صرف نظر از مدرک دانشگاهی شما باید دانش عمومی و اجتماعی بالایی داشته باشید تا بتوانید شغل مورد نظر خود را به دست بیاورید.

بر اساس نظر سنجی سازمان اقتصاد جهانی، بیشتر کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که از مهارت‌های شخصی و اجتماعی کافی برخوردار باشند.

اهمیت مهارت شخصیتی و ویژگی رفتاری موجب شده که کارفرمایان در زمان مصاحبه، فرد را تحت شرایطی قرار دهند که بتوانند مهارت رفتاری او را بیازمایند.

به این ترتیب گاهی کارجو ممکن است در زمینه‌ای تحصیلات مرتبط نداشته باشد اما به دلیل دانش رفتاری و دارا بودن مهمترین مهارت ها برای استخدام شدن، بتواند رده‌ی شغلی مورد نظر را به دست بیاورد.

اما سوالی که در این جا مطرح می‌شود، این است که این مهمترین مهارت ها برای استخدام شدن چیست و از کجا باید آن را کسب کرد؟

 

 

 

مهمترین مهارت ها برای استخدام در شرکت ها

 

۱. مهارت برقراری ارتباط

صرف نظر از ارتباط کلامی یا نوشتاری، کارفرمایان بیشتر علاقه دارند افرادی با مهارت برقراری ارتباط و توانایی بالا در ارتباط با دیگران را استخدام کند. رزومه، سوابق کاری و بازخوردهایی که از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین گرفته‌اید، مواردی هستند که تعیین می کند شما تا چه میزان فردی اجتماعی هستید و چقدر قدرت برقراری ارتباط با دیگران را دارید. نحوه‌ی برخورد کارفرمایان با شما و پاسخی که به آن‌ها داده‌اید بیانگر این است که در برقراری ارتباط حرفه‌ای و موثر مهارت دارید.

همیشه دقت داشته باشید که چه چیز را در شبکه‌های اجتماعی در معرض دید عموم قرار داده‌اید. مواردی که احساس می‌کنید از نقطه نظر کارفرمایان مهم است و در روند استخدام شما موثر است را ویرایش کنید.

دقت داشته باشید، مصاحبه‌ی حضوری سخت‌ترین دوره ی استخدام شما خواهد بود، زیرا در این مرحله مهارت‌های گفتاری، تسلط کلامی و مهارت ارتباط کلامی شما بارزیابی می‌شود. بنابراین اضطراب و استرس را کنار گذاشته، به خودتان و هدفی که دارید باور داشته باشید و با کلمات فصیح و گویا به سوالات پاسخ دهید. در صورتی که احساس کردید پاسخ سوالی را نمی‌دانید و پتانسیل پاسخگویی ندارید، از آن گذشته و به سراغ سوال بعدی بروید. از سریع، تند و زیاد حرف زدن جدا خودداری کنید.

 

۲. توانایی حل مشکلات و مدیریت بحران

اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که توانایی حل مشکلات، برخورد با مسائل و مدیریت بحران را داشته باشند. در واقع ارزش استخدام فردی که به این موارد دقت دارد بسیار بالاتر از کسی است که هرگز اشتباه نمی‌کند. بنابراین اگر در زمان مصاحبه از شما بپرسند که در برخورد با مشکلات پیش آمده چه رفتاری می‌کنید یا آخرین دفعه ای که در کاری اشتباه کردید، چه زمانی بوده و چطور از پس گذراندن این مشکل بر آمدید، کمی فکر کرده و با نهایت صداقت و اعتماد به نفس صحبت کنید. بهتر است هرگز نگویید “من اشتباهی نکرده‌ام”، زیرا باعث ایجاد دلسردی در کارفرما شده و به نظر او فردی متکبر و از خود راضی خواهید بود. همچنین اگر در پاسخ به این پرسش بگویید اشتباهی نکرده‌ام، بسیار مصنوعی خواهد بود، زیرا همه‌ی ما انسان هستیم و انسان جایز الخطا است.

زندگی دانشجویی سرشار از مشکلات و بحران‌هایی است که برای غلبه بر آن‌ها باید آماده باشید. پس اگر در زمان مصاحبه از شما درباره‌ی آخرین تجربه‌ی برخورد با مشکل و حل بحران پرسیده شد، به یاد دوران دانشجویی خود بیافتید و مثالی از مشکلات آن دوران و روش برخورد خود با این مسائل را بیان کنید.

 

۳. توانایی کار گروهی

یکی از مهمترین مواردی که کارفرمایان به آن دقت دارند، توانایی کار گروهی و برقراری ارتباط با دیگران است. مهم نیست که شما فردی درون‌گرا یا برون‌گرا باشید، تا زمانی که بتوانید در هماهنگی با سایر اعضای یک شرکت یا تیم کار کنید، برای سازمان یا شرکت مهر‌ه‌ای با ارزش محسوب می شوید. در کارهای شرکتی و سازمانی به خصوص استارتاپ‌ها، تک‌روی با سایر اعضا باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد.

در مصاحبه‌ی حضوری ممکن است کارفرما از شما بخواهد نمونه‌ای از کارهای گروهی که تا به حال انجام داده‌اید و نقشی که در این گروه داشتید را بگویید. کارفرما با طرح چنین سوالی نمی‌خواهد شما را طبق نقشی که در گروه داشتید استخدام کند، بلکه می‌خواهد بداند با سایر اعضا چقدر هماهنگ بودید و کارهای شما چه تاثیری در روند موفقیت گروه داشته است. تجربه‌ی زندگی دانشجویی فرصت مناسبی برای تقویت روحیه‌ی کار گروهی است. بنابراین از تجربیات خود در آن زمان بهره بگیرید.

ممکن است در جواب چنین سوالی، وسوسه شوید که خود را رهبر باهوش و با استعداد گروهی معرفی کرده و از موفقیت‌هایتان بیشتر از واقعیت بگویید. بهتر است بدانید با چنین کاری، اگر فردی خجالتی و کم صحبت باشید به راحتی کارفرما تشخیص می‌دهد که شما صادق نیستید. بهتر است خودتان را دست کم نگیرید، فعالیت اندک شما منجر به موفقیت یک گروه می شود، شاید تنها توانایی شما مدیریت زمان برای انجام پروژه‌ها باشد. اغلب کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که از پس مدیریت زمان و انجام کارها در کوتاهترین زمان ممکن بر‌می‌آیند. بنابراین صادق باشید و نقشی که در گروه داشته‌اید را به اندازه واقعیت بگویید.

کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که دغدغه و مشکل شرکت را دغدغه و مشکل خود بدانند و برای حل و رفع آن تلاش کنند؛ هر فرد باید بتواند به خوبی با تیم کاریش هماهنگ و کارهای هر کس در امتداد کار افراد دیگر و با هدف موفقیت شرکت انجام شود.

 

۴. کار در شرایط بحرانی و تحت فشار

در بعضی شرایط شما مجبور می شوید برای رسیدن به موفقیت یا اتمام پروژه‌ای تحت فشار و شرایط سخت کار کنید. کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که در روزهای سخت و شرایط بد نیز همراه آن‌ها باشند و برای موفقیت شرکت کوشا باشند. کافی است زمانی که دانشجو بودید را به یاد بیاورید. وقتی که مجبور بودید در زمان محدودی چند کار را انجام دهید، به موعد تحویل پروژه نزدیک شده و هم‌زمان چند امتحان داشتید. اگر در آن شرایط توانستید به موفقیت برسید پس یکی از بهترین مهارت‌های ضروری برای استخدام شدن را دارید. کسی که بتواند در شرایط سخت و استرس‌زا آرامش خود را حفظ کند و با انگیزه ادامه دهد، برای کارفرمایان مهره‌ی مهمی است.

 

۵. قابلیت انعطاف پذیری

در محیط کاری ممکن است تغییرات بسیار زیادی صورت گیرد. ممکن است گاهی برای انجام پروژه‌ای مجبور شوید محیط کار خود را تغییر دهید و با افرادی کار کنید که با آن‌ها احساس خوبی ندارید. شاید مجبور شوید محل زندگی خود را عوض کنید و در محیطی کاملا غریب زندگی کنید. در چنین شرایطی ممکن است بعد از ساعت کاری نیاز باشد در اداره یا شرکت بمانید و کارها را به تمام کنید. به خصوص با نزدیک شدن به زمان تحویل و پایان پروژه‌ها ساعات کاری شما زیاد خواهد شد. کارمندی که بتواند با شرایط مختلف هماهنگ شود، کارمند ارزشمندی است که کارفرمایان قدردان زحمات او خواهند بود. بنابراین اگر در زمان مصاحبه از شما درباره‌‌ی شرایط متفاوتی سوال شد، واکنش مثبت نشان دهید. البته به عنوان یک کارمند باید از مزایایی که کار در شرایط متفاوت برای شما خواهد داشت، سوال کنید.

به وقت استخدام!

زمانی که رزومه، سوابق کاری و همه‌ی مدارکی که برای استخدام شدن نیاز دارید را آماده کردید و زمان مصاحبه‌ی حضوری رسیده است، آرامش خود را حفظ کنید و از قبل سوالات متداولی که ممکن است از شما بپرسند را با خود تمرین کنید. چند نمونه جواب با خود به همراه داشته باشید تا بدون دستپاچه شدن به کارفرما و فرد مصاحبه‌گر پاسخ دهید. دوران دانشجویی زمان بسیار مناسبی از لحاظ یادگیری و کسب مهارت‌ های ضروری برای استخدام شدن است. گاهی برخی دانشگاه‌ها کلاس‌هایی برای آموزش مهارت های ضروری استخدام شدن تشکیل می دهند که می‌توانید در آن شرکت کنید. کافی است کمی در کارهایتان دقت داشته باشید؛ به این ترتیب به مرور زمان مهارت‌های لازم را کسب خواهید کرد. برای مثال با شرکت در باشگاه ورزشی دانشگاه مهارت کار گروهی را یاد خواهید گرفت، با پشت سر گذاشتن زمان تحویل پروژه و موفقیت در امتحاناتتان برنامه‌ریزی و مدیریت زمان را در خود افزایش میدهید و با زندگی در شرایط متفاوت مانند خوابگاه یا خانه یاد می‌گیرید تحت شرایط مختلف فردی منعطف باشید. لازم به ذکر است که نه تنها کارمند بلکه کارفرما نیز باید دارای خصوصیت‌هایی باشد. در زمان استخدام در مورد شرایط همکاری، بیمه و حقوق پرداختی و اضافه کاری خود سوال کنید و اجازه ندهید چیزی نامفهوم بماند.

به تیپ و لباس خود در روز مصاحبه دقت داشته باشید، زیرا تاثیر بسیار زیادی در استخدام شما خواهد داشت. استرس را از خود دور کنید، لبخند بزنید و برای به دست آوردن شغلی که منتظرش بودیدحاضر شوید.