چگونه در محل کار با افراد غیر قابل اعتماد رفتار کنیم؟

بازدید: 2223 بازدید
چگونه در محل کار با افراد غیر قابل اعتماد رفتار کنیم؟

با همکار غیرقابل اعتماد چگونه رفتار کنیم؟
اگر بتوانید به مردم اعتماد کنید، دنیا بهتر نیست؟ محیط کارتان بهتر نمی‌شود؟ ولی واقعیت این چنین نیست و متاسفانه افراد غیرقابل اعتمادی در اطراف ما وجود دارند که باید چگونگی رفتار با آن‌ها را یاد بگیریم. ارتباط با این افراد به‌ویژه در طی فرآیند استخدام بسیار دشوار است و حتی از آن دشوارتر ارتباط روزانه با رئیس و همکار های غیر قابل اعتماد است.

روش‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کند برخورد مناسبی با این افراد داشته باشید. اگر مانند آن‌ها رفتار کنید در نهایت شما صدمه خواهید دید، پس بهترین راه این است که به خاطر شغل و سلامتی روانی خودتان یاد بگیرید چگونه چنین موقعیت‌هایی را مدیریت کنید. در این راستا در ادامه به روش‌های مقابله با افراد غیرقابل اعتماد در موقعیت‌های مختلف خواهیم پرداخت:

همکار
همه ما گاهی ممکن است همکار هایی داشته باشیم که نتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. بعضی از آن‌ها برای ترفیع گرفتن، درباره‌ی بقیه شایعه‌پراکنی می‌کنند.

هر کاری که این افراد می‌کنند شما با آن‌ها رک باشید و به آن‌ها توضیح دهید همانطور که شما به همکار هایتان احترام می‌گذارید از آن‌ها نیز انتظار احترام دارید. به آن‌ها بگویید اگر با شما و کارتان مشکل دارند مستقیماً به شما بگویند. برقرار کردن یک ارتباط موثر بسیار می تواند به شما کمک کند. اگر باز هم مشکلی وجود داشت می‌توانید با رئیس یا بخش منابع انسانی در میان بگذارید. البته نباید انتظار داشته باشید اطلاعات محرمانه بمانند

شرکت‌های کاریابی
شرکت‌های کاریابی زیادی وجود دارند و بسیار سخت است که شرکت‌های خوب و بد را از هم تشخیص داد. بعضی از این شرکت‌ها صادقانه فرصت‌های شغلی مناسبی به شما پیشنهاد می‌دهند، در‌حالی‌که بعضی دیگر درباره شغل و شرکت موردنظر محتاط‌تر هستند. البته گاهی این محتاط بودن و پنهان‌کاری تقصیر آن‌ها نیست؛ زیرا بعضی کارفرماها به آن‌ها اجازه‌ی افشای نام شرکت استخدامی را نمی‌دهند.

با این حال شرکت‌های کاریابی باید تصویر روشنی از کار به شما بدهند تا شما بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این کار برای شما مناسب است یا نه؟ از سوال پرسیدن درباره‌ی کار نترسید. ممکن است جواب همه‌ی سوالاتتان را پیدا نکنید ولی باعث می‌شود اطلاعات کافی به دست آورید و با خیالی آسوده به مصاحبه بروید.

مصاحبه‌کننده
هنگامی که برای مصاحبه‌ی شغلی با کارفرما می‌روید -چه آن فرد یکی از اعضای تیم منابع انسانی، رئیس یا همکار باشد- شما می‌خواهید در بهترین شرایط ممکن باشید.

اگر صحبت‌ها کمی تلخ شد و شما اعتمادتان به آن فرد را از دست دادید، احتمالا آنجا مکان مناسبی برای کار کردن شما نیست. تا جایی که ممکن است بحث‌ها را در مسیر مثبت پیش ببرید، به سوالات پاسخ دهید، لبخند بزنید و در پایان از آن‌ها تشکر کنید. اگر نظری توهین‌آمیز شنیدید به آرامی به آن پاسخ دهید، زیرا اولین برخورد برای همیشه در ذهن باقی می‌ماند.

مسئول کارگزینی
اگر با کسی صحبت و مصاحبه می‌کنید که مسئول تصمیم‌گیری برای استخدام است، با احتیاط عمل کنید. اگر احساس کردید فرد غیرقابل اعتمادی است، همه‌ی جوانب را به دقت بررسی کنید. همانطور که شما از مصاحبه کننده انتظار صداقت دارید، شما نیز باید با آن‌ها صادق باشید، و اگر آن‌ها صادق نبودند وارد بازی آن‌ها نشوید زیرا در نهایت شما بازنده هستید. اگر به مسئول کارگزینی بگویید بر اساس توانایی‌های شما پیشنهادات آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد، ایرادی ندارد ولی باید دلایل کافی برای اثبات این حرف داشته باشید. هر چه از دلایل منطقی بیشتری در صحبت‌هایتان استفاده کنید، بهتر است.

رئیس
این یک واقعیت غم‌انگیز است که بعضی رؤسا قابل اعتماد نیستند. اگر این موضوع برای شما خیلی مهم نیست می‌توانید تنها به شغلتان توجه کنید و در صورتی که در کارتان به راهنمایی نیاز داشتید از کارمندان ارشد راهنمایی بخواهید و یاد بگیرید چطور کارتان را انجام دهید و در صورت نیاز تنها رئیستان را از نتایج کار مطلع کنید.

سر و کار داشتن با افراد غیرقابل اعتماد در داخل و خارج از اداره سخت است ولی این نیز بخشی از واقعیت زندگی است. تمام سعی خودتان را بکنید که شرایط را مثبت پیش ببرید.

در نهایت اگر متوجه شدید تمام سعیتان را کرده‌اید و آن شرایط استرس زیادی برای شما ایجاد می‌کند، بهتر است تغییری ایجاد کنید. شاید ما نتوانیم همکار یا رییسمان را تغییر دهیم ولی می‌توانیم محیط و چشم‌اندازمان را عوض کنیم.