۴ راز برای تفسیر زبان بدن

تفسیر زبان بدن چقدر اهمیت دارد؟
آیا می دانسیتد که ۵۵ درصد از آنچه هنگام صحبت کردن منتقل می‌­کنید از طریق تفسیر زبان بدن است. در واقع زمانی‌که درباره موضوعی عاطفی صحبت می­‌کنید تنها حدود ۷% از آنچه فرد مقابل می­شنود با استفاده از کلمات منتقل می­‌شود. همچنین اغلب اوقات تنها با نگاه کردن به دست­‌های یک سیاستمدار می­‌توانید بگویید او درباره چه چیزی فکر می­‌کند. طبق تحقیقات اغلب در ۵ دقیقه می‌­توانید افراد را با دقت ۷۰% ارزیابی کنید اما گاهی نیز ممکن است دچار اشتباه شویم و این ۳۰% می­‌تواند برای ما گران تمام شود.

در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که تحقیقات راجع به تفسیر زبان بدن افراد می­‌توانند به ما یاد دهند؟

۱- چه چیزی را اشتباه انجام می‌­دهید
در کتاب “زبان سکوت روسا: چگونه زبان بدن می­تواند به نوع رهبری شما کمک کرده یا صدمه بزند” نویسنده به چند اشتباه رایج افراد اشاره می­‌کند.

الف) وضعیت اجتنابی: اگر اتاق سرد باشد یا که افراد روی صندلی بدون دسته نشسته باشند، دست به سینه بودن معنی خاصی ندارد. همه چیز باید با درک عمومی شرایط محیطی سازگار باشد .

ب) به دنبال مجموعه رفتارها نبودن: یکی از بزرگترین اشتباهات افراد این است که به دنبال حرف خاصی هستند، اما در زندگی واقعی، مجموعه ای از کارها (عرق کردن، دست کشیدن به صورت، و لکنت زبان)، همه با هم چیزی به شما می­گویند.

ج) بی‌­پایه بودن: اگر فردی همیشه بی­قرار و عصبی است، این بی­قراری چیز خاصی به شما نشان نمی‌­دهد. ولی اگر کسی همیشه بی­قرار و عصبی است و ناگهان آرام شود، این آرامش ناگهانی نشان‌­دهنده چیزی است.

د) آگاه نبودن از تعصبات: اگر از کسی خوشتان بیاید یا خوشتان نیاید، این موضوع ممکن است قضاوتتان راجع به آن فرد را تحت تاثیر قرار دهد. اگر کسی از شما تعریف کند، یا شبیه شما باشد، یا فرد جذابی باشد، همه اینها ممکن است ناخودآگاه قضاوت شما را تحت تاثیر قرار دهد. می­دانم شما دچار این اشتباهات نمی­شوید، ولی بزرگترین اشتباه این است که شما فکر کنید بی­طرف رفتار می­‌کنید.

۲- روی چه چیزهایی تمرکز کنید
برای تفسیر زبان بدن یک فرد به چه علائمی باید و یا می­توان اطمینان کرد؟ باید به رفتارهای ناخودآگاهی که به آسانی کنترل نمی‌­شوند و پیامی واضح را منتقل می­‌کنند، توجه کنیم.

در کتاب “نشانه­‌های صادقانه: چگونه این نشانه­‌ها دنیای ما را شکل می‌­دهند” نویسنده به سه مورد که باید به آن‌ها توجه کنیم اشاره کرده است:

تقلید گفتاری و تقلید رفتاری: آیا طرف مقابل از همان کلماتی که شما به کار می­­­برید استفاده می­کنند؟ با همان سرعت و آهنگی که شما صحبت می­کنید؟ مثل شما می­نشینند؟ یک بازی ظریف و ناخودآگاه تقلید کردن رئیس در جریان است؟ این نشانه­‌ای است که فرد دیگری از نظر احساسی با شما همگام است. این رفتار ممکن است ساختگی باشد ولی به ندرت و به سختی در این شرایط مکالمات ادامه می­‌یابند.

میزان فعالیت: به عنوان یک قانون کلی، میزان فعالیت نشان‌دهنده علاقه و هیجان است (اغلب هنگامی‌ که زنی قدم‌های بلند و پرانرژی بر میدارد یعنی به مردی که همراهش است علاقمند است).

تایید ثبات و زمانبندی: این نشانه تمرکز و کنترل است. افرادی که ثبات کمتری دارند درباره خودشان خیلی مطمئن نیستند و بیشتر تحت تاثیر قرار می­‌گیرند.

۳- توجه به جزییات

تحقیقات نشان می­‌دهند که اغلب بعضی جزییات نشانه­‌های مناسبی هستند. در هنگام مذاکرات قرار دادن پاها بر روی هم نشانه خوبی نیست.

قرار دادن پاها بر روی هم می­تواند اثر مخربی بر روی مذاکرات داشته باشد. جرالد آینیرنبرگ و هنری اچ کالرو نویسندگان کتاب “چگونه یک نفر را مانند کتاب بخوانید” نشان داده­‌اند که زمانیکه هر دو مذاکره­‌کننده پاهای‌شان را روی هم قرار ندهند تعداد دفعاتی که مذاکرات به نتایج مطلوب می­رسند به میزان زیادی افزایش می­‌یابند. در واقع، آنها متوجه شدند که از هر دو هزار ویدئو مربوط به معاملات، اگر تنها یکی از مذاکره کنندگان پاهایش را روی هم قرار داده باشد، مذاکره به نتیجه نمی­رسد.

میان افرادی که سعی در فریب دادن شما دارند مجموعه رفتارهای ثابتی دیده میشود.

واری هربرت (Wray Herbert) می­گوید: بارها این چهار نشانه دیده شده: لمس دست، لمس صورت، دست به سینه بودن، و تکیه دادن. هیچ کدام از این نشانه­‌ها به تنهایی فریب دادن را پیش­‌بینی نمی­‌کنند ولی اگر با هم دیده شوند پیام دقیقی را منتقل می­‌کنند. در اغلب موارد کسانی که این مجموعه حرکات را استفاده می­کنند، در معاملات مالی بعدی غیرقابل اعتمادتر بوده­‌اند.

به چه کسی اعتماد کنید؟ به دنبال افرادی باشید که دائماً عواطفشان را با زبان بدن بیان می­‌کنند: نتایج نشان می‌­دهند که نمود عاطفی تمام احساسات می‌­تواند نشانه مطمئن­تری برای مشارکت افراد باشد نسبت به تنها نمایش احساسات مثبت

به یاد داشته باشید که زنان و مردان زبان بدن متفاوتی دارند. برای یادگیری نشانه‌هایی که به معرفی شما می‌پردازند بدون آنکه خود شما آگاه باشید.

۴- چگونه در تفسیر زبان بدن بهتر عمل کنیم

اول از همه، به همه چیز توجه کنید. این یک نکته خیلی واضح است ولی شما احتمالاً در طول یک مکالمه این کار را بطور مداوم انجام نمی­‌دهید.

حرکات تغییر می­‌کنند، بویژه هنگامی که با کسی سروکار دارید که دائماً سعی در فریب دادن شما دارد. اگر آنها خیلی خوب عمل نکنند، تناقضات افزایش می­‌یابند (نشت می‌­کنند) و شما می­­توانید متوجه احساس واقعی آنها بشوید.

با پرداختن به چهار ضعفی که در “زبان سکوت روسا” به آنها اشاره شد، به میزان چشمگیری پیشرفت می­کنید:

بررسی شرایط: آیا هر کسی در این موقعیت به این صورت عمل می‌­کند؟

به مجموعه اقدامات توجه کنید نه کارهای جدا: همه این رفتارها (عرق کردن، دست کشیدن به صورت، لکنت زبان) با چیزهای دیگه ارتباط دارند؟

اساس یک رفتار: آنها معمولاً چطور رفتار می­کنند؟

آگاه بودن از تعصبات­تان: آیا وسوسه می­شوید به آنها فرصت صحبت بدهید ولی آنها هنوز شروع به صحبت نکرده اند؟